Geschiedenis

Het Impact festival werd opgericht met als doel om de samenleving te activeren. De samenleving staat voor immense uitdagingen waar wij individueel weinig invloed op lijken te hebben. Dit leidt bij veel mensen tot pessimisme en gevoelens die blokkerend werken. Hier willen wij met het Impact Festival verandering in brengen. Impact geeft goesting in morgen door een verhaal te brengen waarin positiviteit, vertrouwen, verbinding, waardering van het kleine en het zien van opportuniteiten centraal staat. Dit door mensen samen te brengen in een aangename vrije omgeving.

2018

In 2018 werd de eerste editie van het Impact festival georganiseerd. Deze editie was meteen al een groot succes en zorgde voor veel positieve reacties. Hier ontstond ook het idee van de tentoonstelling, deze wordt tot op heden nog georganiseerd. Hier zie je een aantal voorbeelden van de Impactvolle kunstwerken.

11,3 Cycles Around the world (Eline Cornelissen)

Deze visualisatie van 6000 staafjes is gebaseerd op het dagboek van de grootvader van Eline. Hij noteerde al zijn fietstripjes en hierop is dit werk gebaseerd. De lengte van de staafjes staat voor het aantal kilometer. Er zijn meteen grote verschillen in activiteit doorheen de jaren. De kleur van het staafje staat dan weer voor het weer van die dag. Er kan ook af en toe een parel geobserveerd worden. Deze vertaalt de staat van de fiets: groen voor een nieuwe fiets, rood voor een mechanisch defect en donkerrood voor een ongeval. Deze visualisatie doet nadenken over ons eigen fietsgedrag en of je dit niet kunt verbeteren. De fiets is nog steeds een van de duurzaamste vervoersmiddelen, daarnaast zorgt het ook voor de nodige lichaamsbeweging en zeker met een plooifiets zijn er weinig beperkingen om vlot ergens te geraken. Dus fiets jij genoeg?

Maakbaar Leuven

Maakbaar Leuven is een bundeling van verschillende initiatieven rond maakbaarheid zoals Fablabs, repaircafé  en saté. Door deze te bundelen maken zij het gemakkelijk voor mensen in Leuven om spullen te herstellen in plaats van nieuwe zaken te kopen. Op het Impact festival wou de Maakleerplek Repair Heroes in de kijker zetten. Zij maken met een 3D printer bepaalde stukken die nodig zijn om items te herstellen. Hierbij worden er veel minder materialen gebruikt dan bij de normale ontwikkeling van een onderdeel of product.

Redopapers

Redopapers geeft leven aan verkeerd geprint en surplus papier om unieke producten te maken. Twee Antwerpse dames vol passie voor vakmanschap, typografie en tactiel design, zoeken naar zoveel mogelijk creatieve manieren om het papier nieuw leven te geven in de vorm van handgemaakte producten.

2019

Na het succes van 2018 werd het Impact Festival meteen voortgezet in 2019. We evalueerde de eerste editie van het Impact Festival en keken naar wat er allemaal kon verbeteren. Zo konden we de ervaring van de bezoekers verbeteren en de Impact vergroten. Hier introduceerde we ook ons nieuwe concept “Impact Invites…” hiermee zetten we andere organisaties die een impact creëren in de kijker.

Vriendschap

Dit werk bestaat uit 150 glazen die jouw gemiddelde aantal kennissen voorstellen. De kleurstof en de hoeveelheid water toont hoeveel vertrouwen je hebt in deze vrienden en kennissen, bij elke leuke ervaring komt er water bij, maar bij ruzie of een onomkeerbare daad kan er weinig tot veel water uit het glas verdwijnen. 150 is het maximaal aantal vriendschappen dat een mens op een natuurlijke manier kan hebben. De binnenste cirkel van 5 tot 15 glazen is de belangrijkste cirkel van vriendschap en familie. Het werk toont dat het belangrijk is om ons op deze kringen te focussen. Een onderzoek van de universiteit Harvard bewijst dit ook.

De Rode Draad

De rode draad maakt impact door mensen te verbinden. De droom is om een netwerk van mensen en organisaties te maken die bouwen een aan betere wereld. Bezoekers konden hier hun eigen logo maken en zich aansluiten bij het netwerk van de Rode Draad.

How happy are you?

Wat maakt je gelukkig? Het lijkt een simpele vraag maar het antwoord is niet voor iedereen evident. Geluk is zo een complex begrip dat het al jaren bestudeerd wordt. Dit interactief werk laat mensen nadenken over geluk, het stelt mensen de vraag hoeveel je werkt en wat je maandloon is. Dan moeten ze aangeven met de kleur van een stikker of ze hier gelukkig van worden of niet.  Deze stikker mogen ze dan plakken tussen de twee assen. Op deze manier werd er een mooi beeld gevormd of je deze twee componenten eigenlijk mensen gelukkig maakt.

Kledijkaart

De kleren die we dragen komen van heel de wereld. Maar is dat wel zo? Via dit interactieve werk deden we de test. Hieruit blijkt dat onze kledij vooral uit Azië en Europa komt. Door mensen een sticker te laten plakken op onze wereldkaart laten we ze nadenken over de kledij die mensen kopen maar vooral vanwaar deze komt.

2022

Omdat ook wij getroffen werden door corona vond de volgende fysieke editie plaats in 2022. Ook hier zorgden we voor een vernieuwing om de Impact nog groter te maken. Zo organiseerde we voor het eerst een brunch en het nieuwe concept Impact Dokter. Deze bleken direct een groot succes en zorgde voor een meerwaarde over de hele lijn van het festival.

Ticket to Utopia

De manier waarop we geld hebben ontworpen staat duurzame verandering in de weg. Met Ticket to Utopia, een Monopoly voor Nerds, ervaar je dit aan den lijve. Je moet de planeet redden en zorgen dat je eigen geluk intact blijft. Tijdens het bordspel verschuif je de manier waarop geld wordt gebruikt en je zult zien wat er gebeurt…


Grenadier versus Grenadier

Grenadier versus grenadier is een textiele collage, gemaakt van een gerecycleerd grenadier kostuum.  Een grenadier was een soldaat die handgranaten gooide, maar is ook een diepwater vis. Door het kostuum te deconstrueren en om te vormen tot een vis, wordt de granaatwerper onschadelijk gemaakt. Het werk maken voelde als ontmijnen. De boodschap is duidelijk: in plaats van oorlog te voeren en elkaar uit te roeien, zouden we beter onze energie steken in het preserveren van en zorgen voor onze natuur.

Afval is een ontwerpfout

Voor de bonnetjes van het Impact festival doen we aan remanufacturing: een oud product hervormen en gerbuiken in een andere functionalietiet. In dit voorbeeld maakten we met een lasercutter houten bonnetjes van een parketvloer. Dankzij dit “afval” kunnen wij deze bonnetjes nog jaren gebruiken.